Nieuws Algemeen

Scholenbouwprijs 2013 naar Mytylschool Gabriël / KinderExpertiseCentrum Atlent in Den Bosch

Jury vol lof over verbinding onderwijskwaliteit en architectuur

De prestieuze Scholenbouwprijs 2013 is gewonnen door Mytylschool Gabriël KinderExpertiseCentrum Atlent. Het gebouw aan de Kooikersweg 303 in de Brabantse provinciehoofdstad heeft een zeer moderne uitstraling en lijkt met zijn vele glazen buitenwanden contact te zoeken met de omgeving. In de omschrijving van het project staat dan ook: Dit gebouw is geen instelling, maar een levendig wijkgebouw waarin kinderen haast vanzelfsprekend ervaring opdoen en zo hun vaardigheden en zelfvertrouwen vergroten.
Willem de Jong, directeur van Mytylschool Gabriël mocht maandagmiddag 25 november uit handen  van juryvoorzitter Gerdi Verbeet een cheque van € 15.000 in ontvangst nemen. De Scholenbouwprijs is een prijs die om de vier jaar door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt toegekend. Dit keer was het thema ‘Onderwijskwaliteit en verbinding’.

Er is heel wat voorbereiding en een reeks van bezoeken vooraf gegaan om deze prijs in de wacht te slepen. De jury bestond uit Gerdi Verbeet, Kees Bakker, Sjef Drummen, Marinka Kuijpers, André Mol, Simone Drost en Angela Groothuizen. Deze mensen zijn bij de nominatie en de uiteindelijke toekenning zeer zorgvuldig te werk gegaan. Het gebouw wordt omschreven als een plek waar nu onderwijs, therapie, revalidatie, zorg en diagnostiek in één gebouw geconcentreerd zijn. Het gebouw is afgestemd op het levensechte leren zo spreekt de jury. En vervolgens: het systeem met lange gangen, gesloten deuren en anonieme behandelkamers is vermeden. Van uit een groot collectief atrium is zicht op de hoofdfuncties in het gebouw. (…) de behandeling wordt hiermee uit de sfeer van een ziekenhuis of kliniek gehaald en meer in een onderwijsomgeving geplaatst.

Strak rustpunt van een grote schoonheid
De glazen gevel van Atlent springt in het oog. ‘Het onderwijs aan deze bijzondere groep kinderen mag gezien worden en wordt daardoor met de buitenwereld verbonden.’ oordeelt de jury. ‘Het is juist daarom ook een echte brede school voor het speciaal onderwijs (…)’ Vanuit elke hoek en gang is de buitenwereld zichtbaar. De aantrekkingskracht voor de directe omgeving schuilt in de wijze waarop het gebouw die omgeving domineert en tegelijkertijd vertrouwen uitstraalt. Eigenwijs in architectuur is de plaatsing van de grote sportzaal op de tweede verdieping. Met de vele trappen en de uitdagende rolstoelhelling biedt het gebouw vele uitnodigende prikkels om mee te doen. ‘Het gebouw is op alle niveaus verrassend fraai ingericht, functioneel in al zijn facetten, maar van een bijzondere esthetiek, waarbij het handschrift van de architect herkenbaar is. Daarnaast blijft er volop ruimte voor eigen invullingen.’ En daar zorgen de gebruikers van Atlent dan ook voor. Zij ervaren dagelijks ‘de zeer geslaagde symbiose tussen architectuur en onderwijskundige visie.’