Nieuws Passend Onderwijs

Autistische leerling heeft brutale leerkracht nodig

Het begeleiden van leerlingen met autisme is voor veel leraren op de basisschool en in het voortgezet onderwijs een lastige klus. Sommigen van hen slagen er niet in om een kind de juiste begeleiding te geven. Volgens autismespecialist Suzanne Agterberg-Rouwhorst ontbreekt het bij veel leerkrachten aan durf en vertrouwen om keuzes te maken. Dat meldt het Eindhovens Dagblad.

Agterberg-Rouwhorst vindt dat veel leraren te voorzichtig zijn in de begeleiding van kinderen met autisme. Dat kan te maken hebben met de hoge werkdruk, waardoor leerkrachten simpelweg door de bomen het bos niet meer zien. De autismespecialist snapt dat er daardoor soms niet altijd de juiste keuzes gemaakt (kunnen) worden.
Agterberg-Rouwhorst is tevens auteur van het boek Autisme anders bekijken. Daarnast won ze een prijs dankzij het ontwikkelen van het zogeheten Autismepaspoort, waarin staat omschreven wat voor een kind belangrijk is. Woensdag 1 november sprak zij op een symposium van het Autisme Informatie Centrum (AIC). Hierbij gaf ze voorbeelden van leerkrachten die vastlopen in de begeleiding van een kind. Volgens Agterberg-Rouwhorst krijgen veel docenten te veel informatie om het overzicht te kunnen bewaren.

lees hier het artikel in het Eindhovens Dagblad.