Nieuws Expertise

De prikkelarme schoolagenda helpt leerlingen met plannen van huiswerk en activiteiten

Voor alweer het 10e schooljaar geeft stichting Doe Maar Zo! een prikkelarme schoolagenda uit. Deze overzichtelijke agenda helpt leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en/of autisme (ASS). De agenda is zeer prikkelarm en hierdoor ook geschikt bij dyslexie, ADHD, een ontwikkelingsachterstand of wanneer veel structuur nodig is. De agenda wordt zowel in het reguliere als het speciaal onderwijs gebruikt en is geschikt voor leerlingen tussen de 10 en 20 jaar.

Wat maakt deze agenda zo bijzonder

Met ingang van schooljaar 2018-2019 heeft iedere dag een eigen kleur: maandag is blauw, dinsdag geel, woensdag groen, donderdag rood, vrijdag wit, zaterdag oranje en zondag grijs. De datum is te lezen in geschreven taal en picto-taal. Het lettertype is geschikt voor mensen met leesproblemen en beginnende lezers. De agenda is duidelijk en rustig, want er zijn geen overbodige prikkels, zoals foto’s en andere afleidingen. Feestdagen zijn NIET voorgedrukt, wat stress voorkomt.
 
De agenda is losbladig en de agendavulling zit in een extra stevige 17-rings map die tegen een stootje kan. Het voordeel is dat agendadelen naar wens kunnen worden verwijderd. Het toevoegen van dag- of weekendverslagen, tabbladen of eigen foto's is eenvoudig. Hierdoor is individueel inrichten mogelijk en zo ontstaat een agenda volledig afgestemd op de behoefte van de gebruiker. Voor de agenda zijn pictogramstickers gemaakt. De agenda is te gebruiken met en zonder deze pictogramstickers.

U kunt de agenda hier bestellen.

Ouderinitiatief
De prikkelarme schoolagenda is een initiatief van Stichting Doe Maar Zo! De agenda is ontwikkeld door ouders in samenwerking met school de Taalbrug in Eindhoven (een school voor speciaal (voortgezet) onderwijs aan slechthorende of dove kinderen en/of leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis) en Kentalis Eindhoven (specialist op gebied van diagnostiek, zorg en onderwijs voor mensen met beperkingen in horen en communiceren).