Nieuws Algemeen

NRC-artikel: Moeilijkere kinderen, slechter betaald

Het speciaal onderwijs voelt het lerarentekort extra. Lange dagen, hoge druk, laag loon. Een sollicitant? Direct bellen.

[Dinsdag 21 augustus besteede NRC-Handelsblad aandacht aan het lerarentekort in het (voortgezet) speciaal onderwijs.]

Meneer Ypelaar, 24 jaar oud, tattoos op beide armen, zilveren armband, geeft klas 2 vmbo-t een standje. Negen jongens zitten in stilte aan hun tafeltjes.
„Ik snap het best, we zitten nu al bijna vijf lesuren met elkaar…”
„Zooooo!”
„…maar houd er rekening mee – we kennen elkaar nog niet zo goed – dat als ik het vraag, je dan mee moet doen.”
„Kunnen we tv kijken?”
„Daar sta ik voor open, want we zijn eerder klaar dan gedacht. En let op: je mag best lachen, maar houd het gepast.”
„Mag ik een aflevering kiezen?”

Het is de eerste dag na de zomervakantie voor de leerlingen van scholengemeenschap De Keyzer in Goirle, een school voor speciaal onderwijs op basis- en middelbaar niveau, met vmbo, havo en vwo. Het is ook de eerste dag voor Ryan Ypelaar en liefst 25 collega’s. Op het speciaal onderwijs is het lerarentekort extra voelbaar: docenten verlaten de school voor een werkplek waar de druk de druk lager is. Nieuwe docenten vinden is hier nog moeilijker.

Doe mij nog maar een paar Ryans”, grapt directeur Alexander van den Broek op zijn werkkamer. Voldoende mensen vinden is „de grootste nachtmerrie”, zegt adjunct-directeur van het voortgezet onderwijs (vso) Rianne van Giessen, die naast hem zit. „Ik ben er tot diep in de zomervakantie mee bezig geweest.” Vrijdag nog kwamen er twee telefoontjes met afmeldingen voor dit schooljaar: een docent is ziek, een ander kreeg een aanbieding die ze leuker vindt. Van den Broek heeft de nieuwe vacatures net de deur uitgedaan, de detacheerder is gebeld.

Lees het hele artikel in NRC-Handelsblad.