Nieuws Algemeen

Aandacht in landelijke media voor lerarentekort

In juli van dit jaar, aan het begin van de zomervakantie verschenen er in een aantal landelijke dagbladen berichten over het lerarentekort, met name binnen het speciaal onderwijs.

In het Algemeen Dagblad: Lerarentekort breekt het speciaal onderwijs op
Klassen in het voortgezet speciaal onderwijs barsten uit hun voegen. Doordat er geen leraren zijn te vinden, belanden meer tieners met onder meer gedragsproblemen in een groep die bijna zo groot is als op een gewone school.

Op het vso zitten leerlingen met veel problemen. Ze vallen op reguliere scholen uit, omdat ze te veel begeleiding vragen. Deze kinderen functioneren alleen in een rustige, kleine klas waar ze veel aandacht krijgen van hun leraren.

Door de groeiende groepen – met uitschieters tot negentien leerlingen waar twaalf tot màximaal vijftien wenselijk is - hebben docenten echter moeite om alle leerlingen genoeg zorg te geven en ze uiteindelijk te helpen met leren. Het risico bestaat dat er meer onrust in de klassen komt, waardoor de scholieren ook op een speciale school problematisch gedrag vertonen en niet tot leren komen.

Het Landelijk Expertisecentrum Speciaal Onderwijs (LECSO) vindt de situatie zorgelijk. ,,Ik hoor structureel dat groepen groter zijn dan de gewenste twaalf”, vertelt voorzitter Wim Ludeke.
Lees hier het artikel in het Algemeen Dagblad.


In het Nederlands Dagblad: Speciaal onderwijs in de knel: groepen vaak te groot

Klassen in het voortgezet speciaal onderwijs (vso) barsten uit hun voegen. Doordat er geen leraren zijn te vinden, belanden meer tieners met onder meer gedragsproblemen in een groep die bijna zo groot is als op een gewone school.

Dat schrijft het AD. Het Landelijk Expertisecentrum Speciaal Onderwijs (LECSO) vindt de situatie zorgelijk’. ‘Ik hoor structureel dat groepen groter zijn dan de gewenste twaalf’, vertelt voorzitter Wim Ludeke.
Lees hier het artikel in het Nederlands Dagblad