Nieuws Arbeidstoeleiding

Aan de slag in de speeltuin: bewezen succes

Aan de slag in de speeltuin’, een landelijk initiatief van Jantje Beton en HandicapNL, heeft als doel om leerlingen uit het VSO en instellingen voor dagbesteding een werkplek bij speeltuinen te bieden. De speeltuin blijkt een zeer geschikte stageplaats te zijn. De leerlingen doen ervaring op in een echte werkomgeving en de speeltuin wordt geholpen met het onderhoud en beheer. De afgelopen 3 jaar hebben HandicapNL en Jantje Beton met steun van de VriendenLoterij 60 speeltuinen succesvol gekoppeld aan zorginstellingen en scholen in het speciaal onderwijs.

Meer dan welkom
Patrick Slager is beheerder van speeltuin Erfgooierskwartier in Hilversum en is betrokken bij het project. Hij is aanspreekpunt voor de docent en de leerlingen en coördineert de werkzaamheden. Patrick: "Het project spreekt mij heel erg aan. Het is leerzaam voor de jongeren en een extra handje voor de speeltuin. Meer handjes zijn altijd welkom!" Onder leiding van een docent gaat een groepje leerlingen aan de slag om de speeltuin klaar te maken voor het seizoen. Een win-win situatie. De leerlingen doen werknemersvaardigheden op en de speeltuin wordt deels onderhouden door de leerlingen. Myrel Woesthuis, stagecoördinator Klimopschool: “Voor onze leerlingen is het belangrijk ervaring op te doen op een echte werkplek. Hoe stel je je op naar je werkgever, hoe werk je door? Wanneer houd je pauze? Allemaal belangrijke vaardigheden die ze hier kunnen leren.”

Bewezen succes
Meer dan 500 mensen met een verstandelijke beperking hebben dankzij ‘Aan de slag in de speeltuin’ een leuke werkplek gevonden. Door ondersteuning van de mensen met een beperking kunnen meer speeltuinen openblijven en kunnen 30 duizend kinderen buiten blijven spelen.
Wilma Nugteren, projectleider Jantje Beton: ‘We willen iedereen uitdagen en inspireren om lokaal contacten te blijven leggen met organisaties met wie je kunt samenwerken. Met deze video kun je hen enthousiasmeren, jongeren, speeltuinvrijwilligers, docenten en begeleiders vertellen over de meerwaarde van de samenwerking in een speeltuin”.