Nieuws Passend Onderwijs

'Het piept en het kraakt in het speciaal onderwijs'

[Bericht uit De Telegraaf dd. 25-10-2019]
Het piept en kraakt in het speciaal onderwijs. Dat blijkt uit onderzoek van Reporter Radio (KRO-NCRV) en De Telegraaf. De sector spreekt van een massale toestroom van leerlingen die scholen nauwelijks aankunnen, waardoor er overvolle klassen ontstaan. Daarnaast verliezen docenten hun grip op de klas en ontstaan er onveilige situaties. Dat blijkt uit onderzoek van Reporter Radio (KRO-NCRV) en De Telegraaf.


In een klein, vierkant klaslokaal zitten twee kinderen van zes op de grond. De een speelt met een grote blauwe bal, terwijl de ander diep verzonken lijkt in zijn eigen wereld. De kinderen hebben zowel een zware verstandelijke als lichamelijke beperking, waardoor er van onderling contact nauwelijks sprake is. Na een tijdje rolt het jongetje de bal naar zijn klasgenoot, waarna ze er samen mee beginnen te spelen. „Dit is echt uniek”, zegt de aanwezige juf. „Dit lijkt iets kleins, maar dat is voor deze kinderen echt een reuzenstap.” Op deze vroege donderdagmorgen op De Wegwijzer in Ede hebben de juffen en meesters hun handen vol aan de aanwezige kinderen.

Enorme druk
Het speciaal onderwijs staat momenteel onder enorme druk. Uit een enquête van het Landelijk Expertisecentrum Speciaal Onderwijs (LECSO) blijkt dat een groot deel van de scholen kampt met wachtlijsten. Bij de scholen voor het speciaal (voorgezet) onderwijs (SO) is dat 18 procent en op het speciaal basisonderwijs 14 procent. Zo’n 29 procent van de scholen in het speciaal basisonderwijs (SBO) geeft aan binnenkort een wachtlijst te verwachten. Daarnaast is er in dit type onderwijs een tekort aan honderden leraren. In totaal telt het speciaal onderwijs nu ongeveer 50.000 leerlingen.

Door de wachtlijsten komen kinderen noodgedwongen, zonder de juiste begeleiding, in het reguliere onderwijs terecht. In het ergste geval komen kinderen zelfs thuis te zitten. Naar schatting wachten er momenteel minstens 200 kinderen op een plek op een geschikte school. „We maken ons grote zorgen over deze ontwikkeling”, zegt voorzitter Wim Ludeke van LECSO. „We zien vooral doorschuifgedrag vanuit het reguliere onderwijs. Als daar een leerling extra aandacht nodig heeft, dan sturen ze die al gauw naar het speciaal onderwijs.”

Lees hier het gehele artikel van De Telegraaf.
Zondag 27oktober vanaf 19.00 uur op NPO Radio 1 bij Reporter Radio.

Veel media besteden aandacht aan dit onderzoek van Reporter Radio en De Telegraaf. Hieronder enkele linkjes.
Spraakmakers - Radio 1
NRC
Linda
RTL-nieuws
NOS