Nieuws Passend Onderwijs

NICE TO KNOW OVERZICHT WEEK 22

Hoe kunnen ICT-hulpmiddelen succesvol ingezet worden bij (dreigende) thuiszitters in het (speciaal) onderwijs? 

Daarover gaat de innovatievraag waar Heliomare, met ondersteuning van de PO-Raad, aan werkt. En om zoveel mogelijk leerlingen en professionals te helpen, hebben we ook jouw ideeën en ervaringen nodig!

Slimme apps bij verschillende ondersteuningsbehoeften

Passend Onderwijs Advies Heliomare brengt in kaart welke hulpmiddelen er allemaal zijn om ondersteuning te bieden aan (dreigende) thuiszitters. Denk bijvoorbeeld aan een mindfulness app die helpt rust te krijgen en leerlingen zo beter te laten leren. Een applicatie om to do-lijstjes te maken voor leerlingen die moeite hebben op tijd de juiste spullen in hun gymtas te doen. Heliomare ontwikkelt een speciale routekaart die leerlingen helpt om zelf – onder begeleiding van onderwijsprofessionals – een keuze te maken uit de meest passende ICT-hulpmiddelen.  Lees meer

Heb jij suggesties voor handige ICT-hulpmiddelen of tools?

Deel deze dan via deze vragenlijst! Deze lijst is opgesteld aan de hand van de verschillende ondersteuningsbehoeften van leerlingen. Als je je naam en e-mailadres invult, word je op de hoogte gehouden van de opbrengst. Jouw bijdrage helpt om de routekaart zo goed mogelijk vorm te geven.

Uitwisseling Passend onderwijs thuis en Heliomare
De website en het platform Passend onderwijs thuis richt zich op kinderen die een ondersteuningsbehoefte hebben (dat kan binnen het reguliere onderwijs zijn, maar ook op het speciaal (basis)onderwijs) en die thuis onderwijs krijgen. Dit initiatief is SWV PO 30 06 gestart toen kinderen vanwege het coronavirus niet naar school konden, maar ook op de lange termijn biedt Passend onderwijs thuis veel handige tips, tools en expertise. De innovatievraag van Heliomare gaat met name over de groep thuiszitters die ook voor het virus al niet naar school gingen. Passend onderwijs thuis en Heliomare zien veel kansen om elkaars kennis te benutten en zo ieder kind met een ondersteuningsbehoefte in de thuissituatie te ondersteunen.