Zmolk: hoe komt de school dichterbij nu zij ver weg lijkt?

Zmolk: hoe komt de school dichterbij nu zij ver weg lijkt?

Datum 14 APR 2020 10:00 tot 12:00
Locatie Online
Organisatoren Deanne Radema/Harry Velderma
Kosten Aan dit evenement zijn geen kosten verbonden

Sluitingsdatum inschrijving: 08 APR 2020

Zmolk: hoe komt de school dichterbij nu zij ver weg lijkt?

 

 

Wie wil meedoen? 
Een traject voor ZMOLK in 4 bijeenkomsten: tot 28 april as. 3 keer online en 1 keer nadat we weer zijn gestart op de scholen.


Wat kun je doen zodat de leerling zich (meer) veilig voelt met thuisonderwijs en in de overgang straks weer naar (het OZA) in de school?

Wat is de meerwaarde van het transitional object, motivatie ‘onderhouden’ (dolfijnen van Bateson), stressreducerend werken en de basisaanpak ZMOLK/LVB. We gaan met elkaar aan de slag en werken opdrachten voor leerlingen uit.
Het gaat over het inzetten van mensen uit onderwijs en zorg alsmede hulpmiddelen om stress te reduceren en de overgangen minder groot te maken.

Eerste datum: 
ONLINE dinsdag 14 april van 10-12 uur  (na de aanmelding ontvangt u een link om in te loggen)

In overleg worden vervolgdata afgesproken.

 

Werkbijeenkomst 1:  ‘tijdens Corona’

-        Wat heeft de corona aanpak opgeleverd: wat heb je gedaan, welke successen heb je behaald en welke vragen heb je?

-        Het nut van transitional object à 8 functies en hormonale reacties.

-        Welke opdrachten passen bij elk van deze functies? Vraag aan deelnemers.

-        Uitwerken met concrete acties en opdracht, in samenspraak met de deelnemers.

-        Afspraken voor vervolg, succes wensen, met de vraag: “Waarmee ben je geholpen?”

 

Werkbijeenkomst 2: ‘winst van Corona’

-        Reflectiemoment: wat heeft werkbijeenkomst 1 opgeleverd? Wat heb je gedaan, welke  successen heb je behaald en welke vragen heb je? Wat hebben gelukshormonen en transitional object gebracht?

-        Verdieping en verbreding van bijeenkomst 1:

  • de winst van afleren volgens de theorie van de ‘dolfijnen van Bateson’: uitdoving in combinatie met het aanleren van gewenst gedrag;
  • koppelen aan gelukshormonen en transitional object.

-        Wat moet je blijven doen (‘corona-winst’) en wat moet je straks afleren?

  • als leraar;
  • als leerling.

-        Afspraken voor vervolg.

 

Werkbijeenkomst 3‘afscheid van corona en weer aan de slag’

-        er moet ‘herstart’ worden. Zicht hebben op, en om leren gaan met deze nieuwe situatie

-        uitwerking van de positieve bevindingen uit werkbijeenkomst 2 in combinatie met noodzaak van groepsvorming en overwinnen van stress (scheiding van huis)

-        hoe rekening te houden met ondersteunende theorie over stress en stressreactie (inzet transitional object); met aandacht voor emotie, inhoud, alleen, samen, actie, geduld etc.

-        hoe richten jullie als onderwijs en zorg de eerste schooldag in bij de herstart? Dit stramien is tevens de input voor de vervolgdagen. We gebruiken als kapstok de 3 elementen van de basisaanpak en borduren voort op de inhoud van de 3 werkbijeenkomsten.

 

Werkbijeenkomst 4: ‘als de rust weer is teruggekeerd’

-        Reflectiemoment enkele weken nadat school weer is gestart

-        Uitwisseling van successen: ontwikkelde programma’s, ervaringen enz.

-        Vervolg basisaanpak

-        Balans tussen pedagogisch en didactisch werken




INSCHRIJVEN IS NIET MEER MOGELIJK