Nieuws Onderwijskwaliteit

E-learning van het doelgroepenmodel

Andrea Postma, Intern begeleider bij De Piloot (Stichting BOOR), heeft dit voorjaar samen met haar collega IB’ers de e-learning van het doelgroepenmodel gedaan. “Dat was heel goed om te doen! We werden uitgedaagd om te bespreken hoe je eigenlijk naar een leerling kijkt en dat ook af te stemmen met elkaar.”

Andrea vertelt dat ze met haar collega’s met name in gesprek raakte over de ondersteuningsbehoefte van een leerling en hoe die te duiden. Als groep kwamen ze soms ook weer tot een andere conclusie dan in de e-learning naar voren kwam. “En dan dachten we: ahaa, zo zien zij dat. Zo waren we echt gericht in gesprek over welke mate van ondersteuningsbehoefte we nou passend vonden.”

De e-learning heeft deze IB’ers erg geholpen in het leren spreken van dezelfde taal. “Iedereen heeft zijn eigen visie op wat een leerling nodig heeft. De uitdaging is om daar juist gezamenlijkheid in te vinden voor de hele school of zelfs het bestuur, of zelfs in het hele land.”

Ook de e-learning doen, alleen of met collega’s? Ga naar www.doelgroepenmodel.nl