Zoeken
Zoekresultaten Nieuws
Special Verrassend Passend: barrières voor (financiële) samenwerking onderwijs-jeugd doorbroken
Bestaande wettelijke barrières maken het niet eenvoudig om tot een goede (financiële) samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp te komen, maar met durf, creativiteit en een gezamenlijke focus en investeringen, is wel degelijk veel mogeli...
Financieel slim studeren met een beperking
Hebben studenten moeite met studeren in het hoger onderwijs vanwege bijvoorbeeld dyslexie, ADHD, autisme of een chronische ziekte? Het is nog altijd niet bij iedereen bekend dat studenten met een functiebeperking in bepaalde situaties aanspraak kunne...
En de winnaar is … De TOPklas
De TOPklas van de Koningin Julianaschool in Culemborg is hét Project Speciaal 2019. Op Het Congres kreeg de school de prijs van 7.500 euro uitgereikt door de jury-voorzitter Addie Smulders.IATB (Integrale Adviescommissie Toegang en Bekostingin...
Inclusief onderwijs. In Canada lukt het wel
Elke dag reizen zo’n 45 kinderen uit Bunschoten-Spakenburg met busjes naar het speciaal basisonderwijs in Amersfoort. Dus nu hij sámen met een collega-schoolbestuur in Bunschoten-Spakenburg nieuwbouw krijgt, dacht Hans van Tricht: Dat mo...
Nice to know week 48
Bij LECSO krijgen we wekelijks veel berichten binnen. De belangrijkste zetten we op onze website en komen in de maandelijkse nieuwsbrief. Daarnaast krijgen we ook veel mails en aankondigingen van bijeenkomsten die net niet passen of die commercieel z...
Zoekresultaten Pagina's
Onze kernwaarden
Onder het motto "Speciale scholen, speciale dienstverlening" hebben we in samenspraak met onze leden zeven kernwaarden geformuleerd die leidend zijn voor onze eigen organisatie en onze leden: Het speciaal onderwijs... is ambitieus en werkt vanuit...
Onze missie en visie
Missie LECSOvertegenwoordigt het gespecialiseerd onderwijs binnen de PO-Raad, de VO-raad en bij andere belanghebbende partijen;ontwikkelt, borgt en verspreidt samen met haar leden en andere betrokkenen kennis en expertise over gespeciali...
Ons team
Jasper Swuste - beleidsadviseurJasper Swuste is beleidsadviseur van LECSO. Jasper heeft met name gewerkt met en voor cluster 3 en 4 leerlingen. Ook binnen cluster 2 (voor dove en slechthorende kinderen en kinderen met een communicatieve beper...
Onze historie
LECSO is in 2011 ontstaan uit een fusie tussen de Landelijke Vereniging Cluster 3 (LVC3) en de Landelijke Vereniging Cluster 4 (LVC4). Zowel LVC3 als LVC4 kenden een rijke historie van fusies en samenvoegingen. Zo ontstond LVC3 uit de samenwerking t...
Zoekresultaten Downloads
Samen werken aan een sterk techniekonderwijs
Hoe werkt de subsidieregeling sterk techniekonderwijs 2020-2023?In de download vindt u alle informatie.Lees hier het nieuwsbericht (12 september 2018) met de brief van de Vaste Kamer Commissie.
Handreiking bij realiseren toekomstperspectief jongere dmv doorlopende leer- en ontwikkellijnen
De afgelopen jaren is hard gewerkt aan de doorontwikkeling van een doorlopend en geïntegreerd (dag)programma voor jongeren in geslotenheid. Voor de volgende stap die nodig is om het toekomstperspectief van de jongere te realiseren is een goede a...
Symbiose-overeenkomst vo/vso en po/so
Symbiose houdt in dat een leerling die ingeschreven staat op het (voortgezet) speciaal onderwijs gedeeltelijk onderwijs kan volgen in het basisonderwijs, het speciaal basisonderwijs, het voortgezet onderwijs of in een instelling voor educatie en bero...
Samenwerken voor samen leren - handreiking 2
In veel samenwerkingsverbanden VO is een geleidelijke verschuiving van het (gewenste) dekkend netwerk op gang gekomen. Dit leidt onder meer tot initiatieven van samenwerking en afstemming tussen het regulier onderwijs en het voortgezet speciaal onder...
De Staat van het Onderwijs 2015-2016
Veel positieve berichten over het (v)so in het op 12 april gepubliceerde rapport van de inspectie over de staat van het onderwijs 2015-2016. Nog niet eerder hadden zoveel scholen een basisarrangement (96,1%) met ook goede en excellent presterende sch...