Zoeken
Zoekresultaten Nieuws
Hét Congres, 29 november. Kom ook!
Gewoon DOEN! Dat is het thema van Hét Congres over onderwijs aan leerlingen die extrabegeleiding en ondersteunng nodig hebben. Het landelijk onderwijscongres van LECSO en SBOwerkverband wordt gehouden op vrijdag 29 november op Papendal bij Arn...
SBO en SO: 1 + 1 blijft 3!
Na de notitie SBO & SO: 1 + 1 = 3?, die in 2018 verscheen is er een dynamisch traject gestart. In de Algemene Ledenvergaderingen van het SBOwerkverband en LECSO werd het initiatief van de besturen om een intensief samenwerkingstraject tussen bei...
Meet Up: denk mee met LECSO-SBOwerkverband!
LECSO-SBOwerkverband, dat zijn wij met z’n allen. Vanuit dat uitgangspunt zijn we begin 2019 gestart met het organiseren van een aantal Denktanks: bijeenkomsten waar eenieder die denkt het nodige bij te kunnen dragen aan de verdere ontwikkelin...
Vragen over financieringsconstructies
De laatste tijd hebben we bij LECSO een aantal vragen gekregen over de financieringsconstructies voor (v)so-leerlingen die niet in overeenstemming waren met de bekostigingsvoorwaarden. "Hoewel met deze constructies in sommige gevallen wordt beoogd d...
Presentatie van bijeenkomst over verplichte eindtoets so, sbo
De afgelopen maanden heeft het ministerie van OCW drie bijeenkomsten gehouden over de aanstaande verplichting van de eindtoets in het so en sbo. Hierbij werd uitleg gegeven over de verplichte eindtoets voor so en sbo Deze bijeenkomsten zijn op de woe...
Zoekresultaten Pagina's
Onze kernwaarden
Onder het motto "Speciale scholen, speciale dienstverlening" hebben we in samenspraak met onze leden zeven kernwaarden geformuleerd die leidend zijn voor onze eigen organisatie en onze leden: Het speciaal onderwijs... is ambitieus en werkt vanuit...
Onze missie en visie
Missie LECSOvertegenwoordigt het gespecialiseerd onderwijs binnen de PO-Raad, de VO-raad en bij andere belanghebbende partijen;ontwikkelt, borgt en verspreidt samen met haar leden en andere betrokkenen kennis en expertise over gespeciali...
Ons team
Jasper Swuste - beleidsadviseurJasper Swuste is beleidsadviseur van LECSO. Jasper heeft met name gewerkt met en voor cluster 3 en 4 leerlingen. Ook binnen cluster 2 (voor dove en slechthorende kinderen en kinderen met een communicatieve beper...
Onze historie
LECSO is in 2011 ontstaan uit een fusie tussen de Landelijke Vereniging Cluster 3 (LVC3) en de Landelijke Vereniging Cluster 4 (LVC4). Zowel LVC3 als LVC4 kenden een rijke historie van fusies en samenvoegingen. Zo ontstond LVC3 uit de samenwerking t...
Zoekresultaten Downloads
Leeswijzer K(S)O geüpdatet
Het kwaliteitsdenken in het onderwijs blijft zich steeds verder ontwikkelen. Onderwerpen als leiderschap en vakmanschap, kernwaarden en leidende principes en doorvertaling hiervan in zowel de statische als professionele kant van het managementsysteem...
Aan de slag voor de klas
Op 12 februari hebben verschillende organisaties het convenant 'Aan de slag voor de klas' ondertekend. Een Convenant over werkgelegenheidsbeleid tussen financiële sector en onderwijssector. De volgende partijen hebben het convenant ondertekend: ...
CvB spel Goud in Beweging
Om het spel Goud in Beweging te spelen kunt u de volgende documenten downloaden en printen. Let hierbij op dat u randloos print of anders de randen van het spel bijsnijdt. Spelregels Deel 1 Wij als CvB krijgen een … Voor deel 2: V...
CvB spel Goud in Handen
Om het spel Goud in Handen te spelen kunt u de volgende documenten downloaden en printen. Let hierbij op dat u randloos print of anders de randen van het spel bijsnijdt. Spelregels Spelbord Speelgeld (maar liefst tweehonderdduizend euro!...
Programma van Eisen LAS/LVS voor (V)SO
Binnen het so zijn momenteel drie gebruikersgroepen actief voor LVS/LAS. Het doel van deze gebruikersgroepen is om middels overeenstemming tussen gebruikers massa te maken en de vraagmacht richting aanbieders te versterken als het gaat om gewenste aa...
Richtlijn fysiek beperkend handelen
Omdat binnen het onderwijs geen wettelijk kader bestaat voor het fysiek beperkend handelen hebben veel scholen vragen over wat er wel of niet kan als het gaat om fysiek ingrijpen bij situaties waarin de veiligheid in het geding is. Samen met medewer...
Samenwerken voor samen leren - handreiking 2
In veel samenwerkingsverbanden VO is een geleidelijke verschuiving van het (gewenste) dekkend netwerk op gang gekomen. Dit leidt onder meer tot initiatieven van samenwerking en afstemming tussen het regulier onderwijs en het voortgezet speciaal onder...
De Staat van het Onderwijs 2015-2016
Veel positieve berichten over het (v)so in het op 12 april gepubliceerde rapport van de inspectie over de staat van het onderwijs 2015-2016. Nog niet eerder hadden zoveel scholen een basisarrangement (96,1%) met ook goede en excellent presterende sch...
Vernieuwd toezicht: wat betekent dat voor het bestuur?
Wat verandert er in het toezicht van de Inspectie van het Onderwijs? Bent u schoolbestuurder en weet u het antwoord op deze vraag niet, lees dan de bijgevoegde brochure. De inspectie publiceerde maart 2017 een nieuwe brochure om alle schoolbesturen v...
Stroomschema Zorg op school
De ministeries van OCW en VWS hebben een stroomschema ontwikkeld met een route voor (v)so-scholen om (medische) zorg in onderwijstijd te organiseren. Dit schema is een aanvulling op de Handreiking Onderwijs en zorg, waarin is aangegeven welke mogelij...
Wat moet en wat mag in het vso
Net als het vmbo krijgt het vso in het uitstroompro el vervolgonderwijs te maken met het nieuwe vmbo. Vanaf augustus 2016 (uiterlijk augustus 2017) maken de huidige sectoren en afdelingsprogramma’s in de beroepsgerichte leerwegen van het vmbo p...
Vernieuwd toezicht
Op 10 november en 19 december 2016 vonden er twee bijeenkomsten plaats over het Vernieuwd Toezicht voor so en vso. In de bijlage staat de presentatie die Piet van de Pol, coördinerend inspecteur primair onderwijs op deze bijeenkomsten gaf.
Q&A Implementatiescan
De Implementatiescan ontsluit kennis over optimale arbeidstoeleiding, op weg van school naar werk, voor de verantwoordelijke organisaties in de regio. Op een zodanige wijze, dat heel eenvoudig, toegankelijk en systematisch het gesprek tussen de organ...
Voortgangsrapportage Nieuw Jeugdstelsel
Deze voortgangsrapportage beschrijft de voortgang van de decentralisatie van het nieuwe jeugdstelsel. De rapportage wordt de Tweede Kamer aangeboden bij brief van de staatssecretarissen van VWS en VenJ van begin november 2016. Hoofdstuk 1 geeft...
Regeling residentiele leerlingen
Besluit van 14 juni 2016, houdende wijziging van het Besluit bekostiging WPO en het Bekostigingsbesluit WVO in verband met het stellen van nadere voorwaarden aan de inrichting van orthopedagogisch-didactische centra in het primair onderwijs en het st...
Handreiking gegevensuitwisseling
Een school werkt samen met diverse partijen in de regio, zoals de jeugdhulp, leerplichtambtenaar, jeugdgezondheids zorg, JeugdGGZ, gemeente, politie, en wijkteams/CJG’s. Een onderdeel van deze samenwerking is gegevensuitwisseling. Er...
Rapportage van de werkgroep samenwerking onderwijs in geslotenheid en SWV VO
In maart 2013 verscheen de eerste versie van ‘Focus op onderwijstraject: een handreiking voor een doorlopend onderwijstraject voor, tijdens en na gesloten verblijf’. In november 2014 volgde een “update” van deze handreiking. D...
Handreiking realiseren doorlopend en geïntegreerd (dag)programma
De 'Handreiking bij realiseren doorlopend en geïntegreerd (dag)programma' is ontwikkeld voor en met de leden van de taakgroep Onderwijs in Gesloten Jeugdinstellingen samen met hun instellingspartners. In deze projectgroep zitten vertegenwoor...
Samenwerken voor samen leren
Scholen en samenwerkingsverbanden die willen komen tot intensievere samenwerking tussen het regulier en speciaal onderwijs, kunnen daarbij gebruik maken van de nieuwe handreiking ‘Samen werken voor samen leren’. Hierin worden de huidige ...
Meldcode huiselijk geweld
Jaarlijks zijn vele kinderen slachtoffer van kindermishandeling. Uit onderzoek blijkt dat begeleiders die met een meldcode werken 3 maal zo vaak ingrijpen dan collega's die hier niet mee werken. Doel van de meldcode is het beschermen van kindeen en h...
Sociale media in het speciaal onderwijs
Het boek 'Sociale media in het speciaal onderwijs' bevat vijftien portretten van leraren in het (voortgezet) speciaal onderwijs die sociale media op een inspirerende, creatieve wijze inzetten in hun klas. Het boek is gemaakt door stichting Kennisnet,...
Plan concrete aanpak thuiszitters
Passend onderwijs zonder thuiszitters een illusie? Wij denken van niet. Of eigenlijk weten we dat wel zeker. Ingrado, Gedragswerk, het Landelijk expertisecentrum speciaal onderwijs (LECSO) en de Landelijke Beroepsgroep Begeleiders in Onderwijs (LBBO)...
rapport: onderwijs op een andere locatie dan de school
Een onderzoek naar de mogelijkheden die de huidige wet- en regelgeving biedt om maatwerk te leveren aan individuele kinderen voor wie onderwijs op een school tijdelijk of gedeeltelijk niet mogelijk of wenselijk is.
Aanpak versnelde consultatie LAS/ LVS
In een stroomdiagram wordt weergegeven langs welke route de vraag naar een passend LAS/ LVS het best kan worden gelopen.
Visie op gepersonaliseerd onderwijs en de rol van het LVS
Onderwijs wordt steeds flexibeler en meer op maat aangeboden aan leerlingen. Voor onze doelgroep is dat logischer en vanzelfsprekender dan waar ook in het onderwijs. We zien dan ook dat de school, naast een fysieke verzameling van mensen en middelen,...
Voorstel gemeenschappelijk plan van eisen voor een leerlingadministratiesysteem/ leerlingvolgsysteem (V)SO
Dit document geeft de gezamenlijke eisen en wensen weer van de volgende instellingen: BOOR, Heliomare, De Kleine Prins, De Onderwijsspecialisten en Aloysiusstiching. Lecso en Kennisnet verlenen inhoudelijke expertise en faciliteren het proces. Deze v...
monitor sociale veiligheid
In 2014 heeft het ITS in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de monitor Sociale Veiligheid uitgevoerd onder scholen in het Voortgezet (Speciaal) Onderwijs (v(s)o) en het Primair (Speciaal) Onderwijs (p(s)o). De monitor So...
Uit het voortgezet speciaal onderwijs en dan?
Een rapport van het CBS over de uitstroomgegevens van leerlingen uit het VSO. Wie gaat aan het werk, wie gaat naar vervolgonderwijs, wie krijgt een uitkering.
Nationaal onderwijsakkoord 2013
De minister heeft samen met de vakorganisatie CNV en de sectororganisaties een overeenkomst gesloten over de toekomst van het onderwijs in Nederland. Het speerpunt naar verbetering naar het beste wat er in de wereld is te bieden op het gebied van ond...
Rapport kinderen met een handicap in Tel
Daarin staan unieke gegevens over het aantal kinderen met een handicap per provincie, gemeente en wijk. Deze cijfers zijn cruciaal voor de gemeenten, omdat zij vanaf 2014 de verantwoordelijkheid krijgen over de jeugdzorg en de zorg voor gehandicapten...
Rapport - Kinderen met een handicap in Tel
Het rapport ‘Kinderen met een handicap in Tel’ is in 2013 uitgekomen. Daarin staan unieke gegevens over het aantal kinderen met een handicap per provincie, gemeente en wijk. Deze cijfers zijn cruciaal voor de gemeenten, omdat zij vanaf 20...
De onderwijsraad: meer kans voor kwetsbare jongeren
Ondanks het huidige beleid om schooluitval tegen te gaan, verlaten jaarljks ongeveer 36.00 jongeren zonder startkwalificatie de school. De Onderwijsraad signaleert het risico dat deze groep voortijdige schoolverlaters in de nabije toekomst zal groeie...
Jaarwerkplan 2014 inspectie van onderwijs
De inspectie onderzoekt in 2014 de kwaliteit van het onderwijs voor de ruim 8.200 leerlingen in residentiële voorzieningen. Deze leerlingen staan als ‘residentieel’ bij DUO ingeschreven bij een schoo...
Leerlingenstromen verdeeld over de clusters 2013
DUO heeft onlangs weer een overzicht gemaakt van alle leerlingen die in het speciaal onderwijs geplaatst zijn, onderverdeeld naar cluster. In dit voorlopige onverzicht van oktober 2013 staan alle scholen en gemeenten genoemd. In totaal hebben 708 lee...
Regeling modellen getuigschrift VSO dagbesteding en arbeidsmarkt 2014
In de regeling staan de richtlijnen en inhouden van het getuigschrift voor VSO als het gaat om de uitstroom arbeidsmatige dagbesteding en uitstroom arbeidstoeleiding. Teven is in Word een format megeleverd waarmee scholen zelf hun getuigschrift kunne...
Onderzoek inspectie naar schoolleiding
In dit rapport van maart 2014 heeft de onderwijsinspectie een groot aantal directeuren in PO, SO en VO getoetst. Er staat een apart hoofdstuk in over SO, een onderzoek naar 28 directeuren, voornamelijk cluster 3.